12. jun. 2012

Jukola - 1. tur


I weekenden er der Jukola i Helsinki i Finland. Jeg har ikke kvalificeret mig til førsteholdet, men til gengæld har jeg fået en legendarisk tur på andenholdet:  Jeg skal løbe den berygtede førstetur - med 1685 tilmeldte hold,. bliver der 1685 andre orienteringsløbere at kæmpe mod på vej til startpunktet. Jeg har kunne sove de seneste par nætter, men det er nok fordi, jeg har en tysk-eksamen torsdag, der egentlig virker mere skræmmende. Men når jeg ser starten fra Jukola sidste år, kan man ikke andet end blive tændt, men også lidt nervøs:

Jeg skal løbe 12,8 km med 1,8-2,2 km snitzling. Det tyder på, at der er langt til start. Eftersom, at jeg er på andetholdet, og det ikke kan gøre sig med fremme, er planen at satse. At være" kamikaze-pilot" gennem feltet - jeg kommer selvfølgelig hjem i live.  Men om jeg taber 10 min. har ikke den afgørende betydning, bare jeg har gjort alt, hvad jeg kan. Jeg er i tredje startrække, så der er ikke langt til fronten, men til gengæld 52 rækker efter mig, der bare skal af sted. Heldigvis er Jukola mere en "firmaevent" nede bagved, så mange hold kæmper ikke om fronten. Men alle kan finde vej til startpunktet, så der skal alle først.
Vi tager af sted fredag morgen, får et træningspas på et finsk kort, men ellers er det bare i gang! Så, hvis du ikke har noget at lave kl. 22.30 (21.30 dansk tid) på lørdag, så luk op for computeren og følg eventet på computeren. Om lørdagen er der Venla-kavlen (Dame-stafetten) og Jukola'en fortsætter hele natten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar